maanantai 24. huhtikuuta 2017

Tiedätkö, kuinka monta kertaa hengität minuutissa?

Emme useinkaan mieti hengitystämme. Toisaalta hyvä niin, jos se on hyvälaatuista. Ei tarvitsekaan. Aika ajoin kannattaisi kuitenkin huomioida oma normaali hengitystiheys. Varsinkin silloin, kun tuntuu väsyneeltä ja elämä tuntuu muuten epämukavalta ja raskaalta.

Normaalisti hengitämme n. 14-18 kertaa minuutissa. Tunnissa se tekee tuhat hengitystä ja vuorokaudessa noin 20 000 - 24 000. Ei mikään pieni luku! Joku henkilö voi hengittää jopa 25 kertaa minuutissa, joten se tekee vuorokaudessa 36 000 kertaa. Vielä hurjempaa! Kumpi luku on mielestäsi parempi?

Valitettavasti isossa luvussa ei tällä kertaa ole voimaa eikä virtaa. Vaikka haukkoisimme ilmaa tuon 36 000 kertaa, vointimme olisi hyvin huono. Liika happi kehossa ei ole hyväksi, ihan kuin liika bensiini autossakaan. Auto alkaa nykiä. Samoin keho alkaa voida pahoin. Keho tarvitsee happea juuri oikeassa suhteessa sen tarpeeseen nähden toimiakseen kunnolla. Seuraavasta taulukosta voit nähdä, miten hengitystiheys vaikuttaa esimerkiksi sydämen lyöntitiheyteen.

Lähde: medvetenandning.se

Tiedämme, että pieni vauva hengittää usein n. 40-50 kertaa minuutissa, koska hänen hengityselimistönsä ja hengityslihaksensa eivät ole vielä kehittyneet. Sydämenlyönnit ovat noin sata kertaa minuutissa, ehkä hieman enemmänkin. Samoin korkeatehoisessa rasittavassa liikunnassa voimme ottaa happea joka sekunti. Sydän sykkii silloin 160 - 200 kertaa minuutissa yksilöstä ja harjoitustaustasta riippuen. Stressaantunut ihminen omaa yleensä heikentyneen hengityksen. Niinpä tällaisessa tilassa oleva henkilö voi ollakseen vain paikallaan hengittää 25 kertaa minuutissa. Huomaamme, miten pelkkä heikentynyt hengittäminen, nostaa sydämen lyöntitiheyden korkealle, muista oireista puhumattakaan!

Joogaryhmissä on tapana laskea hengityskerrat (yksi hengityskerta = sisäänhengitys + uloshengitys) aina tietyin väliajoin. Ensimmäinen laskukerta tehdään pian kurssilaisten saavuttua joogatunnille. Toinen kerta tehdään syvähengityksen aikana. Ensimmäisten laskukertojen aikana näiden kahden laskennan välillä ei ole vielä niin suuria eroja (esim. 15 / 10). Parin kuukauden kuluttua hengityskerrat ovat vähentyneet huomattavasti (esim. 12 / 6-8). Nämä luvut vastaavat taulukossa esitetyn tietoisen hyvän hengitystavan lukua. Pidemmälle ehtineet kurssilaiset pääsevät joskus jopa 1,5 kertaan minuutissa! Ja he voivat erittäin hyvin!

Emme tarvitse hengittää niin useasti, jos hengityksemme on laadukasta. Haukkoessamme liikaa happea sisään, saamme kehostamme poistumaan enemmän hiilidioksidia. Mutta eikö se ole hyvä? Oletko kuullut, että hiilidioksidi on pahasta ja se tulee puhaltaa pois? Näin minä olen ennen luullut. Hiilidioksidi onkin oikeastaan todella tärkeä aine kehossamme. Se pitää esim. verisuonia avoinna. Muista vaikutuksista kerron varmaan myöhemmin :-).

Mikä on sinun hengitystiheytesi?


Terkuin

Tuija©©©

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti