sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

UNEN MERKITYKSESTÄ HYVINVOINTIIN

Unesta olen aikaisemminkin kirjoittanut. Sen merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa. Keho lepää, palautuu, rakentuu uudestaan yön aikana. Samoin mieli lepää, palautuu ja rakentuu uudestaan unen aikana. Siis koko ihminen saa rakentua uudestaan, täyttyä voimalla ja tasapainolla yön aikana, saa uuden mahdollisuuden seuraavaan päivään. Mutta toteutuuko tämä keholle ja mielelle suotu mahdollisuus nykypäivänä? Ei valitettavasti.

Uni ei ole vain se, mitä illalla nukkumaan mentäessä haemme. Se on paljon suurempi kokonaisuus ja sen vaikutukset ovat korvaamattomat. Unen puute vaikuttaa kaikkeen, yleiseen vireystilaan, ruokahaluun, oppimiseen, muistitoimintoihin, työssä jaksamiseen, vuorovaikutukseen, mielialaan jne. Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Miksi sitten olemme ensimmäisenä aina tinkimässä unelle suoduista tunneista? Joskus jopa kuulee, että uni on elämältä hukattua aikaa. Voi kyllä  joskus olla näin lyhyellä ajanjaksolla, mutta pitemmän päälle  se ei tutkimustiedon mukaan ole.

Sain olla mukana mielenkiintoisessa terveyden edistämisen projektissa muutaman opiskelukaverini kanssa. Oikeastaan tämä oli meidän oma opintoprojekti, jonka suunnittelimme alusta asti ja toteutimme ja suoritimme myös kirjallisen dokumentoinnin käytännön toteutuksen lisäksi. Aiheenamme oli juuri Unen merkitys hyvinvointiin. Kohderyhmänämme oli pienten lasten vanhemmat, joilla unen puute on suurin. Saimmekin jakaa tätä tärkeää tietoutta Kuopion Apajassa, Mannerheimin lastensuojeluliiton Perhekahvilassa. Kerroimme unesta ja unenhuollosta tietovisan kysymyksillä herättäen kuulijat mukaan keskusteluun ja lopuksi pidimme rentoutusosion kokeilemalla kolmea eri hengitystekniikkaa. Bingo! Saimme kehuja ;)

Hyvät ihmiset, tehkää itsellene palvelus ja muistakaa varata päivittäiseen kalenteriinne tarpeeksi aikaa nukkumiseen, vähintään 6-8 tuntia, ihan kuin teette muillekin tehtävillenne. Lyhyenä oppimääränä: telkku  ja sosiaaliset mediat kiinni puolitoista tuntia ennen nukkumaan menoa,  mielen rentoutusta päivän kiireiltä ja huolilta,  makuuhuone viihtyisäksi, viileäksi ja rauhalliseksi. Ja avot! Aamulla kiitätte itseänne illan uhrauksista, samoin mielesi ja kehosi kiittää!

Kiitos Kati, Niina ja Tanja, että sain työskennellä kanssanne! 

Tuija ©


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti